- Kies het juiste communicatiekanaal. Misschien is een snel berichtje niet voor alle zaken gepast en kies je er soms beter voor om je verhuurder op te bellen, een mail te sturen of te wachten tot je iets face-to-face kan bespreken.
- Stel vragen en informeer jezelf over de kamer die je huurt en de afspraken die je maakt.
- Leg afspraken duidelijk en liefst schriftelijk vast. Zo weten beide partijen wat ze kunnen verwachten.
- Neem je verantwoordelijkheid. Merk je iets op? Meld het dan zo snel mogelijk op de juiste manier.
- Een conflict? streef naar een constructieve en positieve oplossing die voor beide partijen rechtvaardig aanvoelt. Ben je boos of gefrustreerd? Wacht dan even met communiceren tot je rustig bent zodat het gesprek niet verhit geraakt. Vraag eventueel aan iemand anders om je bericht na te lezen of mee aanwezig te zijn op een gesprek.
- Kom je er echt niet uit? Contacteer de huisvestingsdienst van je onderwijsinstelling. Zij kunnen je verder informeren over je rechten en plichten en eventueel bemiddelen.