Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen

 

Kotweb is een platform waarop eigenaars hun pand gratis kunnen aanbieden via de site en hun gegevens zelf beheren. Studenten kunnen gratis en snel zoeken in het volledige bestand. Het modelcontract wordt aangeboden door het gros van de Kotwebeigenaars én je kan snel opzoeken of het studentenpand gecontroleerd werd op kwaliteit en veiligheid.

 

 

Let op: Kotweb verhuurt zelf geen kamers. Als je interesse hebt in een kamer of studio op Kotweb, dien je contact op te nemen met de verhuurder van dit pand. Je vindt hun gegevens op de rechterkant van de kamerpagina. Je kan de verhuurder contacteren door op de knop 'Stuur een e-mail' te klikken of door de verhuurder telefonisch te contacteren als er een telefoonnummer staat vermeld.

 

 

Lees eerst onze veelgestelde vragen hieronder. Geen antwoord op je vraag gevonden? 

info@studentkotweb.be
T +32 3 613 15 00
Bereikbaar op dinsdag van 9u tot 12u en donderdag van 13u tot 16u.
Gesloten op feestdagen.

 

Hoe gebruik ik Kotweb als verhuurder?

Hoe starten op Kotweb?

Bent u voor het eerst hier op Kotweb, dan moet je je eerst registreren of aanmelden. Hierdoor kan je een profiel aanmaken, je pand & kamers op de website plaatsen/zelf beheren en modelcontracten aanmaken.

De toegang en het gebruik van Kotweb is gratis.

START HIER om je te registreren.

Goed om te weten: als je ingelogd bent, verschijnt je naam/login rechtsboven op je scherm. Als je op je naam klikt, ga je automatisch naar je persoonlijke pagina’s - mijn profiel, mijn panden, mijn contracten - die enkel voor jou beschikbaar zijn.

Ik kan niet meer inloggen, wat moet ik doen?

Mogelijkheid 1: Ben je je wachtwoord vergeten? KLIK HIER op de link ‘Wachtwoord vergeten’ en maak meteen een nieuw wachtwoord aan. Het Kotwebsysteem blokkeert automatisch bij herhaaldelijke foutieve pogingen om in te loggen. Dit gebeurt om veiligheidsredenen. Kan je niet meer inloggen, verwittig dan het Kotwebsecretariaat

Mogelijkheid 2: Als je een pand op Kotweb hebt gezet, moet je binnen de 14 dagen minstens één kamer aan het pand toevoegen. Zoniet, dan wordt je registratie als ongeldig gezien en verdwijnen je profiel en pand na 14 dagen uit onze database. Je moet dan opnieuw registreren op Kotweb.

Ik wil een modelcontract maken

Wanneer je bent ingelogd, klik je rechtsboven bij je gebruikersnaam op 'mijn contracten' en vervolgens op 'nieuw contract'. Na het invullen van alle gegevens kan je je modelcontract downloaden en (al dan niet digitaal) laten ondertekenen door de huurder.

Om misbruik te vookomen kunnen we je geen blaco contract doorsturen. Wil je toch weten hoe een Kotwebcontract eruit ziet? Bekijk dan het voorbeeldcontract op deze pagina.

Ik wil een kamer op Kotweb zetten

Ben je ingelogd? Dan verschijnt je naam in de navigatiebalk rechtsboven. Daar vind je 'mijn panden'.

  • Klik op de groene knop ‘nieuw pand’ en daarna ‘voeg pand toe’ om een nieuw pand op Kotweb te zetten. Het pandadres verschijnt automatisch onder ‘mijn panden’ nadat je de gegevens hebt opgeslagen.
  • Klik op het pandadres zelf als je hier een kamer wil aan toevoegen. Klik op het eerstvolgende scherm op de groene knop ‘nieuw kot’ en daarna ‘voeg kot toe’ op een nieuwe kamer op Kotweb te zetten.

Ik wil de info over mijn pand of kamer aanpassen

Ben je ingelogd? Dan verschijnt je naam in de navigatiebalk rechtsboven. Daar vind je 'mijn contracten'.

  • Wil je info over het pand (het gebouw, de algemene voorwaarden en de gemeenschappelijke delen) aanpassen? Klik naast het adres op 'bewerken'.
  • Wil je info over één of meerdere kamers in een pand aanpassen? Klik op het pandadres zelf (dit staat in het grijs). In het eerstvolgend scherm zie je een overzicht van de kamers die je aan dit pand toegewezen hebt.
  • Selecteer meerdere kamers en klik op de actie die je voor alle kamers wil aanpassen.
  • Wil je de kamers afzonderlijk aanpassen? Klik op ‘bewerken’ bij de kamer die je wil aanpassen: je kan nu beginnen met de aanpassingen. 
  • Sla onderaan de pagina de wijzigingen op.

Mijn kamer is verhuurd

Ben je ingelogd? Dan verschijnt je naam in de navigatiebalk rechtsboven. Daar vind je 'mijn panden'.

  • Klik op het pandadres (in het grijs). In het eerstvolgend scherm zie je een overzicht van de kamers die je aan dit pand toegewezen hebt. 
  • Klik op ‘bewerken’ bij de kamer die je op verhuurd wil zetten; je komt op de juiste kamerfiche terecht. 
  • In deze kamerfiche geef je bij de rubriek ‘niet-beschikbare periodes’ de data in wanneer de kamer verhuurd is. Klik tot slot op ‘opslaan’ onderaan deze fiche.
  • Je kan ook meerdere koten tegelijk aanpassen door ze te selecteren en bovenaan de optie 'onbeschikbare periodes updaten' te kiezen

De kamer is nu voor de kandidaat-huurders zichtbaar als verhuurd voor deze periode en zal niet in de zoekresutaten verschijnen tussen deze data.

Mijn pand heeft een kwaliteitslabel, maar ik zie dat niet verschijnen.

Heb je pas een pand (en minstens één kamer in dat pand) aangemaakt op Kotweb, dan moet je één tot enkele dagen wachten vooraleer het kwaliteitslabel automatisch verschijnt. Elke nacht wordt een verbinding gemaakt met de database van stad Antwerpen, en wordt de laatste update van de labels aan de panden in Kotweb gekoppeld.

Heb je na een week nog steeds geen kwaliteitslabel? Neem dan contact op met stad Antwerpen. Vermeld zeker het juiste pandadres. De stad kijkt het label na en verwittigt Kotweb zodat we daags nadien extra kunnen checken dat je label wel degelijk zichtbaar is.

Ik wil een modelcontract aanmaken

Ben je ingelogd? Dan verschijnt je naam in de navigatiebalk rechtsboven. Daar vind je 'mijn contracten'.

Klik op de groene knop ‘stel contract op’ om een nieuw contract aan te maken. Selecteer je pand en de kamer waarvoor je een contract wilt aanmaken: de panden en kamers die je eerder in Kotweb hebt opgeladen zullen hier verschijnen als selectiemogelijkheid. 

  • Kies als eerste de taal van je contract. Wil je een contract in het Engels, dan zal je na het doorlopen van alle stappen een download krijgen met eerst het Nederlandstalig contract en daarna de Engelse vertaling.
  • Na het doorlopen van alle stappen kan je je contract downloaden, afdrukken en laten ondertekenen door je huurder.

Problemen met het maken van een contract? Neem contact op met het Kotwebsecretariaat.

Contracten, prijzen, conflicten

Mag een huurcontract voortijdig worden beëindigd?

Vind het antwoord hier.

Mag een nieuwe verhuurder de prijs in een bestaand contract verhogen?

Als de huurovereenkomst een vaste datum heeft voor de vervreemding van het gehuurde goed, moet de nieuwe eigenaar van de woning de huurovereenkomst naleven. Hij mag de prijs dan niet verhogen.

Check alle info op deze website.

Wat met de indexering van twee opeenvolgende huurcontracten met dezelfde huurder?

Vind het antwoord hier.

Mag de verhuurder een camera hangen in een studentenpand?

Het antwoord voor studenten vind je hier.
Het antwoord voor verhuurders vind je hier.

Mag de verhuurder op de kamer van een huurder komen?

Het antwoord vind je hier.

Wie moet kleine herstellingen op kot uitvoeren: huurder of verhuurder?

  • Herstellingen die nodig zijn door ouderdom of overmacht, zijn altijd voor rekening van de verhuurder.
  • Herstellingen die nodig zijn door foutief gebruik door de huurder, zijn altijd voor rekening van de huurder.
  • Onderhoud en reinigen is altijd voor rekening van de huurder.

 

Alle informatie over kleine herstellingen kan je hier vinden. 

Mag een internationale student zich domiciliëren op kot?

Internationale studenten die meer dan drie maanden in België verblijven, moeten zich door het gemeentebestuur van hun verblijfplaats laten inschrijven in het vreemdelingenregister. Daarbij wordt het kotadres opgegeven als verblijfplaats.

Een inschrijving in het bevolkingsregister waarbij het kotadres opgegeven wordt als verblijfplaats, zorgt niet per definitie voor een hoofdverblijf in de zin van de huurwetgeving. In de huurovereenkomst moet dan wel duidelijk vermeld staan dat de bestemming van de kamer louter een studieverblijf is en het de huurder niet toegestaan is om er zijn hoofdverblijf te nemen

Meer info over verhuren aan internationale studenten vind je hier.

Mag een student op kot verblijven tijdens de zomermaanden?

Heb je een 12-maandencontract of een contract voor slechts één semester, dan zijn de regels hierrond duidelijk. 
Heb je echter een 10-maandencontract, kan het onduidelijk worden of een student ook tijdens de zomer op kot terecht kan. Maak hierover zeker tijdig afspraken tussen huurder en verhuurder! Gebruik je een modelcontract van Kotweb, dan werden de krijtlijnen al voor jou vastgelegd, namelijk:

Over de vakantieperiode moeten huurder en verhuurder tot een akkoord komen. Als de student over de kamer mag beschikken, dan mag de verhuurder daarvoor een ‘daghuur’ aanrekenen gelijk aan 1/31 van de maandhuur.
De periode waarin de student over een kamer mag beschikken voor het afleggen van examens in de examenperiode in augustus of september, wordt duidelijk afgelijnd: vanaf 5 dagen voor de aanvang van het eerste examen, tot de dag na het laatste examen. Aan de hand van het examenrooster kunnen nauwkeurige schriftelijke afspraken gemaakt worden.

Wat bij huurconflicten?

Je vindt het antwoord hier.

Veiligheid & hygiëne

Wat te doen bij gasgeur?

Vind het antwoord hier.

Wie is verantwoordelijk voor de bestrijding van muizen op kot?

Vind het antwoord hier.

Wat met afval?

De stad Antwerpen vraagt de medewerking aan de huurder en verhuurder bij de sortering en het beheer van het afval op kot:

  • Hang de ophaalkalender van de stad Antwerpen op een zichtbare plaats in één van de gemeenschappelijke ruimtes (verplichting uit de politiecodex). U kan de ophaalkalender afdrukken of opvragen via het formulier op de website van de stad.
  • Bent u eigenaar van een pand met daarin minstens drie koten  (dus kamers met gemeenschappelijke delen, en geen studio’s of appartementen waar keuken en badkamer individueel zijn)? Dan bent u verplicht om het afval van de kamers aan te bieden in een huisvuilcontainer van 240L. Papierafval moet u aanbieden in een blauwe container van 140 of 240L. De studentbewoners van studio’s en appartementen moeten zelf hun afval sorteren en beheren.
  • U kan in de Woonkantoren gratis stickers afhalen met afbeeldingen van de soorten afval. Deze stickers gebruikt u om de studenten de weg te wijzen naar juiste manier van sorteren.
  • Bevindt uw studentenpand zich binnen de 150m van een sorteerstraatje? Dan bent u niet verplicht een aparte afvalruimte aan te bieden. Studenten kunnen zeven dagen op zeven terecht met hun afval bij de sorteerstraatjes. Zij kunnen hier een sorteerpasje aanvragen.